flame1

8 bitar – Karnevalsdataspelet 2006

Bossen i Karnevalsdataspelet 8 Bitar

Bossen i Karnevalsdataspelet 8 Bitar

Du kan se lite från spelet på här.

Såhär knappt ett år innan nästa Lundakarneval vandrar tankarna lätt tillbaka till den förra karnevalen som ägde rum 2006. Jag hade ganska nyligen påbörjat mitt år som sytrelseledamot  i Teknologkårens styrelse när Mattias Larsson, som han hette på den tiden, frågade mig om jag vill göra ett dataspel för Lundakarnevalen. Idag heter han Leire i efternamn och jag är jävligt glad att han frågade.

student_female_runningfront

Man kunde välja om man ville vara tjej eller kille. Ca. 10% av spelarna blev homosexuella också. Mycket PK.

– Jag kan inget om dataspel, var min spontana respons, men det gjorde inget. Mattias var medveten om att jag kunde leda en grupp och hade kontakter med folk som kunde programmera.

Jag fick några dagar på mig att överväga saken, men jag hade det ganska klart för mig. Med rätt team skulle det inte bli några problem och jag visste redan vem det hängde på. Om Björn Carlin var med på tåget kunde vi inte misslyckas. Och det var han, så han fick titeln programeringschef i laget som snart växte till runt trettio pers.

Kissspelet

Kissspelet

Björn hade nyligen tävlat tillsammans med några vänner och vunnit en stor programmeringstävling. Han är en sådan där person som testar att göra en GameBoy-emulator till sin mobiltelefon mest för att kolla om det funkar. Idag jobbar han på Google i Zürich.

En annan nyckelperson i arbete var min, efter detta, mycket goda vän Andreas Qassim. Jag var i desperat behov av duktiga illustratörer och sökte i hela mitt kontaktnät. Qassims namn fick jag av Erik Sillén som kände honom genom Lundaspexarna.

flame

Dessa små rackare får man kissa på för att bli av med.

– Jag kan vara med på ett hörn, sa Andreas tveksamt. Du vet jag jobbar och kan inte som ni studenter lägga all min tid åt fritidsprojekt.

När spelet väl var klart hade Andreas blivit graderad till grafikchef och var en av de som lagt flest timmar i projektet. Än idag händer det att han tittar på mig med förundran och reflekterar över hur mycket vi brann för spelet. Det slutar alltid med att vi konstaterar att det var ett jävligt kul projekt.

Jätten Finn

Jätte Finn, bara en tumme hög.

Men det var inte bara Andreas som la ner sin själ i arbetet. Nästan alla drog nog fler strå till stacken än de räknat med från början. Arbetets upplägg är jag än idag är mycket nöjd med. Vi gjorde hela spelet modulärt, med en story där modulerna kunde plockas bort och läggas till efter vilka resurser vi hade. Det var bara det som utspelade sig i början och avslutningen som hörde ihop med storyn. På vägen stötte man på en massa småspel som alla skulle gå att skala bort.

När allt var klart kunde vi dock konstatera att inga småspel hade plockats bort. Istället hade vi det häftigast karnevalsdataspelet som skapats genom tiderna. Det är lite internt, men garanterat roligt för de som engagerat sig i Lunds studentvärld. Du kan själv ladda ner spelet på Lundakarnevalens hemsida och skapa dig en egen uppfattning.

Jag har väl på ett eller annat sätt en del i alla bilder som visas här, men själva animering ska tillskrivas Andreas.

Slutet gott, allting gott.

Slutet gott, allting gott.

Close