logo-tagline

Tummen upp för 39 timmar utan sömn

I går gick jag äntligen och la mig efter att ha varit vaken i 39 timmar. I dag efter fjorton timmars sömn är huvudet ännu inte riktigt i takt med resten av kroppen. Men det kommer. Så vad är det som hållit mig vaken så länge?

I samband med SSWC i somras så fick jag frågan om jag ville vara med i ett lag på 24 Hour Business Challange. De som skulle ingå i laget då var Anna Oscarsson (kvittar.se), Måns Adler (Bambuser.com) och Niklas Silverström (Skyforge.com) och vi skulle jobba mot fågelskådare. Så blev det aldrig.

Men med tiden ändrades våra tankar och till slut kläcktes idén Lokaliker.com. Det var en tjänst som där man kunde gilla den plats som man befinner sig på och se andra platser som folk gillat – i realtid. Från början hette vi Lokalikea,uttalas lokalajka (som något man gör), men alla läste “Lokal IKEA” – så det skrotades. Nu och framöver heter vi lokaliker.

Med idén växte också gruppen. Till kom Alexander Liljengård (brejk.se), Magnus Johansson (Appcorn) och Jacob Lönroth. Tävlingen ägde rum i Stockholm, men vi var alla från Malmö-trakten så vi bestämde oss för att stanna i södern och jobba på distans med endast Jacob på plats i huvudstaden. Vi andra som satt i Malmö fick låna ett konferansrum av Good Old – vilket var supersnällt för det var verkligen ett toppenställe att vara på.

Under själva dygnet så var det några som visade vårt projekt lite extra intresse. Joakim Jardenberg, internet guru av högsta klassen, tog upp vår idé som ett gott exempel på hur man ska kommunicera med sina användare – något som jag tar mycket cred för. (Kolla in filmen som heter “Fredag morgon sändning”en bit ner på sidan – vi kommer runt 17.40 in i klippet.) Tomas Wennström från Wahtsnext gjorde en intervju med mig och Anna som jag hoppas ska läggas upp snart. Även Techcrunch.eu skrev ett par rader om oss.

En av de saker som gör vår idé extra spännande är de faktum att vi tagit fram ett öppet API som vem som helst kan använda för att skapa sin egen, nya applikation baserat på realtids lokalikes. Detta innebär att det förhoppningsvis kommer att komma massa andra spännande lösningar liknande vår i framtiden.

Så hur gick det då i tävlingen? I skrivande stund vet jag att Bonniers stora R&D pris på 250000 kr i marknadsföringsutrymme gick till ett annat projekt, Goldfish CRM. Ett grymt spännande säljstödsystem som vi säkert kommer få höra mer om i framtiden.

voteEn annan tävling som just nu pågår är folkets röst. En röstning som sker på 24hbc.com där vi, med god marginal till tredjeplatsen, ligger och kämpar om första platsen med SMS-grupp. Den 6 november stänger de den röstningen och jag tycker att det vore skithäftgt om vi skulle plocka hem det. (Fast egentligen tycker jag att det är skithäftigt bara med det faktum att vi tävlar om förstaplatsen.)

Nu får du kolla in sidan lokaliker.com och kolla in tjänsten och sedan visa nu ditt stöd och gå in och rösta på oss!

Uppdatering:

Vi har blivit omskrivna även på iPhone 24 där man kan läsa Saras kommentar “Damn I like this idea”. Nice!

Lista.se har det även kommit lite beröm. Jättekul!

Øresund Entrepreneurship Academys intervju med vår Stockholmskorre Jacob.

Close