AutoUncle - Annons

Mer funktion än design

För ett par veckor sedan ringde Hampus Jakobsson, en av grundarna av TAT i Malmö, mig och frågade om jag var en duktig frontend-programmerare. Han satt och drack kaffe med en av deltagarna i Start Up Bootcamp i Köpenhamn. De var på jakt efter någon som kunde hjälpa dem med design.

Deras tjänst är av karaktären “Varför har ingen gjort det tidigare?”. När de slagit genom kommer de för alltid förändra hur vi köper begagnad bil.

AutoUncle skrapar nätet efter bilannonser och jämför sedan liknande bilar med varandra för att på empirisk väg räkna ut vilket pris en specifik bil borde ha. Med den beräkning så kan man sedan lätt se huruvida säljaren satt ett rimligt pris eller ej. Än så länge är hela systemet i beta-stadie och de beräkningar som görs är inte helt stabila. Men om allting utvecklas som det ser ut att göra nu så kommer det inom loppet av några månader vara en oerhört bra resurs när man ska köpa begagnad bil.

Tyvärr finns det än så länge bara i Danmark.

I designen har jag fokuserat på tjänsten som ett verktyg snarare än en annonsplats eller liknande. Avskalat och innehållsfokuserat.

Svåraste nöten, som Johan och Kristian fortfarande jobbar med, är hur man ska presentera värderingen på ett pedagogiskt vis. Här befarar jag att man lyssnar lite för mycket på test-personerna och ändrar istället för att ha is i magen och vågar kräva av användarna att de ska lära sig. Sista versionen (som inte är på bilden) har olikfärgade ringar. Det är en lösning som jag gillar, men som jag tror att det krävs lite av användaren för att lära sig förstå.

Men användarna är sällan idioter – bara lata och ointresserade om man har otur. Jag tror dock att någon som letar bil dock sällan är varken lat och ointresserad. Det ska bli spännande att se vilken presentation de slutligen väljer.

Close